Aandacht voor allergenen begint op de verpakking › Fano, pure salades, roomkazen en sauzen voor professionals

Aandacht voor allergenen begint op de verpakking

Aandacht voor allergenen begint op de verpakking

Aandacht voor allergenen begint op de verpakking

“Iedere foodprofessional is verplicht om informatie over allergenen paraat te hebben”, weet Claudia Schuurman, Product CompIiance Medewerker bij Smilde Foods, het moederbedrijf van Fano. Ze schetst hoe belangrijk het is om scherp te blijven op de samenstelling van ingrediënten:

Verplicht vermelden
“Mensen krijgen steeds meer het advies om hun voedingspatroon te veranderen wanneer ze klachten hebben die deskundigen niet kunnen plaatsen. Het advies is bijvoorbeeld om geen koemelkproducten of gluten in te nemen. Er is ook een doelgroep die voedselallergie heeft en heftig reageert op bepaalde eiwitten. Denk aan symptomen zoals jeuk, zwellingen, uitslag, kortademigheid of overgeven. Voor een enkeling is het zelfs levensbedreigend, omdat ze in een shock kunnen raken. Mede daarom is het sinds 2014 verplicht voor foodprofessionals om veertien allergenen te highlighten.”

 

allergenenoverzicht


Goed lezen
“Aanwezige allergenen vallen altijd op tussen de andere ingrediënten op het etiket, dat is bij wet geregeld. Maar leveranciers hebben de mogelijkheid om hun ingrediënten te wijzigen. Vertrouw daarom nooit op het verleden, ook al gebruik je een product al heel lang. Mijn tip is om altijd alert te blijven en het etiket goed te lezen. Nog een punt is het productieproces. Bij ons wordt bijvoorbeeld de dagplanning zo ingedeeld dat de kans op kruisbesmetting zo klein mogelijk is, maar een ander bedrijf kan een totaal andere werkwijze hanteren. Daarnaast is het mogelijk dat hetzelfde product bij merk A allergeenvrij is en dat merk B wel een allergeen bevat. Wees daarom zorgvuldig met het switchen van leveranciers”, aldus Claudia.

Laat ‘t zien
“Bezoekers aan jouw bedrijf, die rekening moeten houden met allergenen, hebben vooral behoefte aan duidelijkheid en willen serieus genomen worden. Laat zien dat je er aandacht aan besteed door bijvoorbeeld je menukaart ‘allergeenvriendelijk’ in te richten. Op die manier hoeven gasten niet bij elk gerecht te vragen wat er precies in zit. En heb de kennis in huis om je klanten van het juiste advies te kunnen voorzien. Elke allergie is namelijk anders en weet hoe je moet handelen als er toch sprake is van een allergische reactie. Zeker met de drukke feestdagen in het vooruitzicht is het zaak om goed voorbereid te zijn!”

Wil je weten welke Fano producten vrij zijn van bepaalde allergenen? Doe de Fano allergeen check!

Fano publiceert één keer per maand een trend of issue die ons opvalt in de foodbranche. We willen je hiermee informeren en vooral inspireren. Heb je nog tips of wil je een reactie geven? Laat het ons weten via het contactformulier op de website of stuur een mail naar info@fano.nl.