Trends in lunchland › Fano, pure salades, roomkazen en sauzen voor professionals

Trends in lunchland

Trends in lunchland

Trends in lunchland

“Monoconcepten schieten als paddenstoelen uit de grond”, laat Thijs Jacobs ons weten. Hij is hoofdredacteur van Lunchroom en maakt momenteel de Lunchroom Trendmonitor 2019. Voor Fano licht hij alvast een tipje van de sluier op over de nieuwste ontwikkelingen in lunchland.”

Focus!
“Het is niet meer van deze tijd om een eindeloze menukaart te hebben. Ik zie steeds meer monoconcepten waarbij daghoreca duidelijke keuzes maken", aldus Jacobs. "Ze hebben een specialiteit en voeren dat tot in de puntjes door in hun bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan saladebars, hamburgerketens of culinaire hotdogs. In dit laatste voorbeeld zie je dat hun website zelfs volledig aansluit bij het concept. Het werkt om als foodprofessional een heldere focus te hebben. Stel jezelf vragen zoals: Waar ligt mijn kracht, hoe kan ik die het beste vertalen naar mijn product en op welke manier zien bezoekers dit terug in mijn zaak?”

Is het ‘Insta ready’?
“Foodfoto’s krijgen vaak veel likes en vormen een kosteloos uithangbord voor je onderneming. Ik merk dat steeds meer zaken hierop inspelen. Hun lunches zien er fantastisch uit waardoor bezoekers ze graag fotograferen en delen op social media zoals Instagram. ‘Insta ready’ noemen we dat. De tafel is mooi aangekleed zodat het een fraai achtergronddecor is voor de foto. Het bord is prachtig opgemaakt waardoor je het bijna zonde vindt om het gerecht op te eten. De professional denkt goed na over het gebruik van vormen en kleuren zodat het perfecte plaatje ontstaat.”



Lokaal & speciaal
Jacobs: “Het is duidelijk dat sfeer en beleving nóg belangrijker worden in de komende jaren. Het is een goede manier om jezelf te onderscheiden van andere lunchrooms. Gasten horen graag een verhaal bij hun middagmaal. Laat bezoekers weten wanneer je streekproducten gebruikt. Leg uit waarom je kookt met plantaardige eiwitten. Deel je visie over vervangers van vlees. Maak het speciaal. Je zult merken dat klanten waarderen dat je inspeelt op hun behoeftes en wensen. Of er iets is wat niet verandert in het nieuwe jaar? Brood. Dat verdwijnt niet van de kaart. Blijkbaar zijn we echt een broodjesland!”

Fano publiceert één keer per maand een trend of issue die ons opvalt in de foodbranche. We willen je hiermee informeren en vooral inspireren. Heb je nog tips of wil je een reactie geven? Laat het ons weten via het contactformulier op de website of stuur een mail naar info@fano.nl.