'Een gezond 2018' › Fano, pure salades, roomkazen en sauzen voor professionals

'Een gezond 2018'

'Een gezond 2018'

'Een gezond 2018'

De nieuwjaarswensen lijken alweer een tijd geleden, maar voor foodprofessionals blijft ‘Een gezond 2018‘ het hele jaar door actueel. “Pure smaken, vers, gezond en met weinig toevoegingen: daar let de gast op”, vertelt Marjon Prummel, hoofdredacteur van Misset Horeca.


Hetzelfde & hypes
Wij spraken haar over opvallende foodontwikkelingen en het blijkt dat veel trends van de afgelopen jaren doorzetten. “Mensen zijn nog steeds bewust met ingrediënten bezig. Alles moet authentiek zijn, rechtstreeks van het land komen en het liefst van eigen bodem.
Dutch-Cuisine is een mooi voorbeeld van een platform dat past bij deze ontwikkeling.” Je ziet ook hypes ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van raw food en black food. Rauwe voeding kennen we al van de sushigerechten, maar het gaat nu ook over het eten van rauwe groenten. In black food zit houtskool dat niet alleen zorgt voor de zwarte kleur, maar ook een detox-mineraal bevat. Je hebt al zwarte broodjes of zwart ijs. Het past goed in de trend dat eten ook ‘Insta ready’ moet zijn.”



Minder vlees, meer groenten
In veel restaurants kun je tegenwoordig zelf bepalen hoeveel gram vlees je op het bord geserveerd krijgt en dat vindt Prummel niet verrassend. “Steeds meer koks gaan uit van 80% groenten en 20% vlees op het bord. Groente is al lang geen bijgerecht meer. Biet, komkommer, avocado of zeewier: als het maar licht en goed smaakt."
Gerechten moeten minder zout of zoet zijn. Prummel licht toe: “De Nierstichting geeft bijvoorbeeld tips om minder zout te eten. Verse, gezonde groente- en fruitcocktails zijn nog nooit zo populair geweest. Het is duidelijk dat er meer vraag naar groenten is en de kunst voor foodprofessionals is om daar zo goed mogelijk op in te haken!”



Tip van Fano:
Inspelend op de de vraag naar o.a. meer groente op het bord, introduceren wij per week 10 een nieuwe Fano Special: Gegrilde Groenten

Fano publiceert één keer per maand een trend of issue die ons opvalt in de foodbranche. We willen je hiermee informeren en vooral inspireren. Heb je nog tips of wil je een reactie geven? Laat het ons weten via het contactformulier op de website of stuur een mail naar info@fano.nl.